آجرچینی در ساختمان‌سازی | کاربرد و انواع آن‌ها

آجرچینی در ساختمان‌سازی به گونه‌ای است که آجرها به شکل رگه‌هایی درون دیوار یا سازه قرار می‌گیرند. این فرآیند به منظور تقویت سازه و افزایش استحکام آن انجام می‌شود. آجرها با چیدمان‌های مختلف درون دیوار قرار می‌گیرند. آجرها توسط مواد چسبنده مانند ملات ( که اکثرا از ملات استفاده می‌شود) و یا گچ ( که به ندرت به کار برده می‌شود) به یکدیگر متصل می‌شوند. این روش به عنوان یک روش ساختمانی از گذشته تا به الان انجام می‌شده است و در ساخت ساختمان‌ها بسیار کاربرد دارد. نکات مهمی وجود دارد که شما همراهان باید قبل از اجرای آجرچینی رعایت کنید و همچنین اصول بسیار کلیدی وجود دارد که بهتر است ساختمان‌ خود را به یک مهندس حرفه‌ای بسپارید تا اصول رایج در آجرچینی را می‌داند و به طور کامل در ساختمان‌سازی رعایت می‌کند. از این رو برآن شدیم تا در مورد آجرچینی در ساختمان‌سازی | کاربرد و انواع آن‌ها در این مطلب برایتان صحبت کرده و اطلاعات کافی در اختیارتان بگذاریم.

اهمیت آجرچینی در ساختمان‌سازی:

اهمیت آجرچینی در ساختمان‌سازی

اجرای مراحل مختلف آجر چینی در ساختمان‌سازی عمدتاً پس از اجرای فونداسیون، قرار گیری ستون‌ها و تنظیم‌سازی رگه‌ها انجام می‌گیرد. اهمیت این مرحله دارای دو جنبه‌ی مهم است.

1.تقویت سازه:

همانطور که گفتیم آجرچینی یک نوع تقویت‌سازی در ساختمان‌سازی است که توسط اجرای وال‌پست و غیره، این تقویت‌سازی افزایش می‌یابد و باعث قدرتمندترشدن سازه می‌گردد.

2.جلوگیری از ترک‌خوردگی:

مناطقی از زمین وجود دارد که میزان ترک‌خوردگی بالاست از جمله مناطق زلزله‌خیز. آجرچینی باعث توزیع بهتر نیروها و جلوگیری از ترک و شکنندگی ناشی از ضربه‌ها یا نیروهای جانبی می‌شود.

در نتیجه، انجام مرحله‌ی آجرچینی به عنوان یک برنامه و استراتژی ساختمانی موثر در افزایش استحکام، مقاوم‌سازی و ایمنی سازه‌ها، اهمیت دارد.

انواع روش‌های آجرچینی در ساختمان‌سازی:

آجرچینی به روش‌های مختلفی چینش می‌شود. از این رو در ادامه به بررسی انتواع روش‌های آجرچینی در ساختمان‌سازی می‌پردازیم:

1.آجرچینی افقی:

 در این روش آجرها به صورت افقی در دیوارهای سازه قرار می‌گیرند. این روش به توزیع بهتر نیروها و جلوگیری از ترک‌ها کمک می‌کند. هر ردیف آجر به عنوان یک رگه در نظر گرفته می‌شود

2.آجرچینی عمودی:

در این حالت، آجرها به صورت عمودی در دیوارهای سازه‌ قرار می‌گیرند. این روش نیروها را به صورت عمودی منتقل می‌کند و می‌تواند در مواجهه با بارهای عمودی مؤثر باشد. هر ستون آجر به عنوان یک رگه در نظر گرفته می‌شود.

3.آجرچینی مخلوط:

این نوع آجرچینی شامل ترکیبی از آجرهای قرار گرفته به صورت افقی و عمودی است. این ترکیب ممکن است با توجه به نیازهای خاص سازه متغیر باشد، ترکیبات مختلف می‌توانند براساس طرح‌ها و شرایط سازه تعیین شوند.

به‌طورکلی، آجرها با استفاده از ملات به دیوارهای سازه چسبانده می‌شوند. ملات یک مواد چسبنده قوی است که علاوه بر چسبندگی، مقاومت سازه را نیز افزایش می‌دهد. آجرها با لایه‌های نازک ملات به سازه متصل می‌شوند. ملات‌ها انواع مختلفی دارند، ملات‌های سیمانی، ملات‌های شن و ماسه و ملات‌های ترکیبی از سیمان و شن و ماسه که برای مکان‌های مختلف دارای کاربرد متفاوتی هستند. در اجرای آجرچینی با روش‌های مختلف و توسط ملات‌ها نکات مهمی وجود دارد که فقط یک مهندس خبره می‌تواند آن را بداند و در ساختمان‌سازی از آن استفاده کند.

انواع آجرچینی در ساختمان‌سازی

عوامل موثر در انتخاب انواع روش‌های آجرچینی:

به منظور انتخاب درست و مناسب یکی از انواع روش‌های آجرچینی برای سازه یا ساختمان موردنظر، عوامل زیر بسیار تاثیرگذارند.

1.مقاومت مکانیکی:

انتخاب آجر با مقاومت مکانیکی مناسب بسیار حائز اهمیت است، زیرا این ویژگی به تحمل بارها و استحکام سازه کمک می‌کند.

2.مقاومت فشاری:

استحکام در برابر فشار آجر، برای مواردی که سازه با فشار مواجهه شده است؛ اهمیت دارد. معیار و میزان فشار وارده، براساس استانداردها، ممکن است تعیین شود.

3.میزان جذب یا نفوذپذیری آب:

آجرهایی که به میزان مناسبی آب را جذب می‌کنند و همچنین سرعت تبخیر آب آن‌ها به میزان استاندارد می‌باشد؛ در کنترل حرارت و رطوبت موثر هستند.

4.مقاومت در برابر خوردگی:

در مناطقی که ممکن است آجرها با عوامل خورنده‌ای مانند باد و دریا مواجهه باشند، مقاومت در برابر خوردگی اهمیت می‌یابد.

5.رنگ ظاهری:

در مواردی که ساختمان جنبه‌ی تزئینی بیشتری دارد، رنگ ظاهری آجرها اهمیت بیشتری می‌یابد.

6.شکل و اندازه آجر:

ابعاد و اندازه‌ مناسب برای آجرها در آجرچینی بسیار مهم است؛ زیرا هم بر روی ظاهر دیوار تاثیرگذار است و هم در برقراری استاندارهای آجرچینی.

7.قیمت آجر و میزان دسترسی به آن:

برای خریداری آجر مرعوب و نصب آن‌ در محل موردنظر، هزینه نیز مطرح است. از این رو باید همیشه در مصرف و ایجاد هزینه برنامه‌ریزی دقیقی داشت و بهترین گزینه را نسبت به بودجه خودمان انجام دهیم

به طور کلی، انتخاب صحیح و درست انواع آجر چینی باید با توجه به نیازهای سازه یا ساختمان و شرایط محیطی حاکم بر موقعیت آن انجام گیرد.

کاربردهای مختلف انواع روش‌های آجرچینی در ساختمان‌سازی:

کاربردهای مختلف انواع روش‌های آجرچینی در ساختمان‌سازی

با توجه به نیاز هر ساختمان و همچنین نوع ساختمان موردنظر (تجاری، تزئینی، مسکونی و اداری) هم متریال و مصالح ساختمانی موردنظر متفاوت خواهد بود و هم کاربردهای آن‌ها در ساختمان مختلف خواهند بود. از این رو انتخاب نوع روش به کار برده شده در چینس آجر که یکی از مهم‌ترین مصالح ساختمانی است نیز اهمیت زیادی می‌یابد. در ادامه به بررسی انواع روش‌های آجرچینی و کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی خواهیم پرداخت.

کاربردهای روش افقی آجرچینی در ساختمان‌سازی:

در دیوارهای موجود در برخی از ساختمان‌ها، نیاز به مقاومت بالاتری در برابر فشار افقی است (این دیوارها دیوارهایی هستند که بارهای افقی زیادی را تحمل می‌کنند)؛ و همچنین در برخی ساختمان‌ها که از فرآیند آجرچینی برای تزئین استقاده می‌شود؛ دو کاربرد مهم روش چینش آجرها به طور افقی در ساختمان‌سازی است. به طور کلی، روش آجر چینی افقی به توزیع بهتر نیروهای وارده به ساختمان‌ و جلوگیری از ترک‌های به وجود آمده در ساختمان کمک می‌کند

کاربردهای روش عمودی آجرچینی در ساختمان‌سازی:

در سازه‌های ستونی ساختمان‌ها که به مقاومت در برابر بارهای عمودی نیاز دارند و یا در دیوارهای ساختمان‌هایی که تحمل بارهای عمودی بالاست؛ و همچنین در دیوارهای تزیینی ساختمان‎‌ها با طرح‌های خاص، سه کاربرد مهم روش عمودی آجرچینی در ساختمان‌سازی می‌باشد. از این رو، روش آجر چینی عمودی در مواجهه با بارهای عمودی تاثیر به سزایی خواهد داشت.

کاربردهای روش مخلوط آجرچینی در ساختمان‌سازی:

در این روش، روش‌های افقی و عمودی آجرچینی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. در نتیجه کاربردهای آن‌ها باید در سازه‌ها یا ساختمان‌هایی باشد که دارای نمای چند طرفه هستند و باید بارهای متفاوتی در جهات مختلف را تحمل کنند. بنابراین، روش آجر چینی مخلوط مزیت‌های هر دو روش، افقی و عمودی را داراست و کاربرد بیشتری دارد.

انواع ملات‌ها معمولاً برای اتصال محکم آجرها به یکدیگر در دیوارهای ساختمان‌‌سازی ضرورت دارند و مورد استفاده قرار می‌گیرند. ملات‌ها یک ماده چسبنده و تثبیت‌کننده برای آجرها می‌باشندو ملات‌ها به ایمنی، مقاوم‌سازی و استحکام یک ساختمان کمک شایانی می‌کند.

نتیجه‌گیری:

اآجرچینی در ساختمان‌سازی

در هر صورت، توجه به ویژگی‌های مکانیکی آجر، اصول لازم در اجرای فرآیند آجرچینی، میزان جذب آب آجر، مقاومت در برابر خوردگی آن، شکل و ابعاد آجرها، و هزینه‌های مرتبط با تهیه و نصب آن‌ها در فرآیند آجرچینی موارد مهمی هستند که در فرآیند انتخاب مناسب روش‌های آجرچینی باید مد نظر قرار گیرند. به طور کلی، انواع روش‌های آجرچینی ، گزینه‌های متنوع و مناسبی به منظور تحقیق و اجرای پروژه‌های ساختمانی هستند. در انتخاب نوع آجر در فرآیند آجرچینی، لازم است به دقت به مشخصات فنی، استحکام، و سازگاری آن با آب و هوای محیط موردنظر توجه کرد. همچنین، اهمیت هزینه و دسترسی به مصالح ساختمانی مختلف نیز نقش مهمی در این تصمیم دارند. انتخاب درست نوع آجر نقش بسزایی در آینده‌ی یک سازه یا ساختمان ایفا می‌کند و می‌تواند در طراحی و زیباسازی ساختمان و همچنین افزایش عمر مفید آن تأثیرگذار باشد.

از اینکه تا انهتای مطالب با ما همراه بودید؛ صمیمانه متشکریم.
شرکت تعاونی مسکن کارکنان جهاد کشاورزی استان اصفهان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست