از معماری پایدار چه می دانید؟

به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد معماری پایدار لازم است تا بدانیم معماری پایدار چیست و چه کارایی دارد؟ همچنین باید بدانید معماری پایدار با معماری سنتی چه تفاوتی دارد. معماری پایدار با توجه به نیازهای جدید جامعه جهانی روز به روز در حال پیشرفت و به روز رسانی است.

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که 20 الی 30 سال پیش ساختمان خود را ساخته‌اید و به روز رسانی و نوسازی نکردید؛ لازم است بدانید که دیگر دوران معماری قدیمی یا سنتی به سر رسیده است. بنابراین لازم است افکار و رویه‌ی خود را در مورد ساختمان سازی به‌روزرسانی نمائید.

معماری پایدار در حقیقت با افزایبش آگاهی مردم و افزایش تکنولوژی جهانی و همچنین ورود اینترنت به دنیای بشریت مسیر تازه‌ای را در پیش گرفته است. از این رو، لازم است هوشمندسازی را جزء اصلی معماری پایدار دانست.

از معماری پایدار چه می دانید؟

از معماری پایدار چه می دانید؟

شاخص‌هایی که امروز برای معماری پایدار در نظر گرفته شده است، طوری بیان می‌گردد که اثرات مخرب بر محیط زیست کنونی ما انسان‌ها را کاهش دهد. از این رو می‌توان محیط زیست بهتری داشت و آن را تا حد امکان حفظ نمود. در حقیقت در این معماری از مصالحی استفاده می‌گردد که کمترین آسیب  را به محیط زیست وارد نماید. همچنین در مصرف انرژی نیز صرفه‌جویی گردد. بنابراین با توجه به کمبود منابع طبیعی در جهان، می‌توان اصول معماری پایدار را مشخص کرد و براساس آن به جلو پیش رفت.

تاریخچه معماری پایدار:

در دهه 60 میلادی همایش‌هایی در مورد نهضت‌های زیست محیطی برگزار شد و از آن زمان بود که مسیر تاریخی معماری پایدار آغاز گردید. معماری پایدار در اوایل سال 1970 میلادی با چندین اتفاق مهم در این زمینه رشد کرد؛ از جمله آگاهی جهانی به مسائل جهانی محسط زیست، انتشار کتاب‌هایی مانند “محدودیت‌های رشد” و اولین کنفرانس سازمان ملل در زمینه محیط زیست و توسعه آن در سال 1972 استکهلم.
در حقیقت معنی لغوی پایداری این است: گه “آن چه که می‌تواند در آینده تداوم یابد”. اما اگر بخواهیم معماری پایدار را تعریف کنیم؛ باید بگوییم در حقیقت فرایندی رشد یافته است که در طی آن سلامت انسان و نظام‌های اکولوژیکی و زیستی پیشرفت می‌کند و نیازهای روزانه انسان را با توجه به توانایی‌های افراد در نسل‌های مختلف مدنظر قرار می‌دهد.

هدف اصلی معماری پایدار:

در حقیق هدف اصلی معماری پایدار مربوط به هرم مازلو می‌باشد و در این مثلث تمایل به رفع نیازهای اولیه انسان و ایجاد رفاه و آرامش برای آن در اولویت است و تمامی نیازهای یک انسان مدنظر قرار گرفته است. در حقیقت این امر باعث می‌شود تا حیاط سالم کره زمین و انسان‌های آینده تامین گردد. این امر مستلزم برنامه‌ریزی‌های بسیار هوشمندانه‌ای است که باید از هم‌اکنون اجرا گردد و در آینده تاثیرات مثبتی بر روی توسعه معماری پایدار بگذارد.از طرفی توجه به روح معنوی جمعی نیز بسیار مهم است. از این رو، لازم است تدابیر بسیار متفکرانه و اصولی در پیش گرفته شود تا سود و منفعت چند جانبه مادی و معنوی انسان مورد توجه قرار گیرد. همچنین یکی از اهداف بسیار مطلوب معماری پایدار، این است که عمر مفید یک سازه ساختمانی را افزایش دهد.

مزایا معماری پایدار

مزایا معماری پایدار

معماری پایدار با توجه به تاریخچه تازه‌ا و نوینی که دارد برای بشریت مزایای بسیار زیادی را به همراه آورده است. این مزایا عبارتند از:

1.ساختمان هایی که با معماری پایدار بنا شده‌اند، تاثیرات مثبتی بر روی زندگی انسان‌های ساکن در آنجا خواهند گذاشت و زندگی سالم تری را برای آن ها به ارمغان می‌آورند.

2. گرمایش جهانی باعث شده است تا نگرانی‌های انسان افزایش یابد. از طرفی آلودگی‌های محیطی نیز این نگرانی را بیشتر کرده است. با اینکه نمی‌توانیم به گذشته برگردیم، اما می‌توان پیامدها را کاهش داد که معماری پایدار در حقیقت این کار را انجام خواهد داد.

3.در معماری پایدار از مواد ساختمانی استفاده می شود که با محیط زیست انسان سازگارتر باشد. وهمچنین بتوان این مواد را بازیافت کرد. به تازگی از مواد بیوکامپوزیت برای ساخت و ساز استفاده می گردد که هزینه های ساختمان سازی را نیز کاهش داده است.

4.در معماری پایدار با استفاده کمتر از سوخت های فسیلی، از نیروی برق و نیروی گرمایی و سرمایی به وجود آمده از برق، استفاده می‌گردد.

5.در معماری پایدار از منابع طبیعی انرژی استفاده می‌گردد. از جمله از نورخورشید برای تامین انرزی ساختمانی استفاده می‌شود. حال برای جذب بیشتر منابع نورخورشید، از پنل‌های خورشیدی در پشت بام ساختمان‌های سازگار با معماری پایدار استفاده می‌گردد.

در حقیقت معماری پایدار باعث می‌شود که اگر فردی بعد از یک سال به خانه خود برمی‌گردد؛ قبل از آن با یک موبایل و نرم افزار هوشمندسازی ساختمان، خانه را گرم کند و چراغ‌ها را روشن نماید و همچنین پرده‌ها را باز کند و با یک کلیک، به جاروبرقی اتوماتیک برقی فرمان دهد تا خانه را تمیز کند و مقدمات ورود فرد به خانه را فراهم نماید. به امید روزی که رفاه و آسایش برای همه انسان‌های روی زمین اجرا شود و انسان‌ها در شرایط رفاهی و آرامش بیشتری زندگی کنند. زیرا در آن صورت است که سطح فرهنگ و روابط اجتماعی افزایش می‌یابد.

اصول معماری پایدار:

امروزه برای اجرای معماری پایدار لازم است اصول اولیه آن رعایت شود. این اصول عبارتند از:

1.معماری پایدار با توجه به شرایط فرهنگی و محیطی کشور و محل سکونت، متفاوت خواهد بود و براساس آن باید تصمیم گرفت.

2.معماری پایدار در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. در حقیقت از دنیای اینترنت و هوشمندسازی، برای اجرای امور روزمره زندگی افراد استفاده می‌کند.

3.درک بیشتر مردم و شرایط کنونی آن‌ها و ارائه مواد ساختمانی مناسب برای معماری پایدار، یکی از اصول مهم آن است.

4.در معماری پایدار لازم است از معماری بومی و امروزی و کهن گذشتگان آن کشور نیز استفاده گردد.

5.تمامی اقدامات انجام شده در معماری پایدار، باید با محیط زیست سازگار باشد.

اصول معماری پایدار:

نتیجه گیری:

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعاتی را در مورد معماری پایدار به صورت جامع و کامل برایتان ارائه دهیم. از این رو سپاسگزاریم تا انتهای مطلب با ما همراه بودید و امیدواریم توانسته باشیم به اطلاعات عمومی شما همراهان عزیز بیافزاییم.

در شرکت تعاونی مسکن جهاد کشاورزی پروژه‌های مختلف مسکونی، از صفر تا صد اجرا می‌شود. در این سال‌ها توانسته ایم از معماری پایدار در روند ساختمان‌سازی استفاده نمائیم و خدا را شاکریم که در جهت حفظ محیط زیست قدم برداشته ایم. از این رو، نظرات شما عزیزان باعث دلگرمی و خوشحالی ما خواهد بود.

گردآورنده: بهار طاهری و سید حامد موسوی از تیم نرم‌افزاری رامان صفرویک
تاریخ انتشار: 5 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست