سقف وافل نوعی سازه بتنی است که توسط بتن مسلح ساخته می‌شود. ظآهر این سقف شبیه پنجره‌های مربعی و مستطیلیی شکل است. دلیل نام گذاری این سقف به سقف وافل به دلیل شباهت این سقف به نان وافل است. ظاهر سقف وافل از طرفی شبیه به شبکه است و این موضوع باعث شده است تا آن را سقف مشبک  نیزنام گذاری نمایند. برای اجرای سقف وافل لازم است از میلگرد و بتن استفاده شود. زمانی از سقف وافل استفاده می‌شود که ارتفاع بین دو سقف بین 8 تا 12 متر تخمین زده باشد. سقف وافل دارای مزایای اقتصادی بسیار خوبی می‌باشد که در بین ساختمان‌سازان محبوبیت زیادی پیدا کرده است. این سقف تاریخچه طولانی داشته و کاربردهای زیادی دارد که می‌خواهیم در این مقاله برایتان توضیح دهیم تا با این سقف بیشتر آشنا شوید.

تاریخچه و قدمت سقف وافل

تاریخچه و قدمت سقف وافل در ساختمان سازی در جهان به دوره ابتدایی قرن 19 میلادی برمی‌گردد. استفاده از سقف وافل در آمریکا و اروپا شروع شد. این سقف دارای ویژگی‌های بسیار خوبی است از جمله این ویژگی‌ها می‌توان استقامت بالا، ایمنی بسیار مطلوب و وزن پائین نام برد. بنابراین این ویژگی‌ها باعث می‌شود یک سازه  بسیار کم وزن و مقاوم شود.

در ایران پیشینه‌ی استفاده از این سقف به دوره‌ی هخامنشیان می‌رسد که حتی بقایای جا مانده از تخت جمشید این موضوع را اثبات می‌کند. در حقیقت تاریخچه سقف وافل در ایران به 2500 سال قبل برمی‌گردد. سقف وافل در آن دوره به صورت نصب الوارهای چوبی بوده است که در آثار هم دوره تخت جمشید در ایران و در جهان نیز دیده شده است.

مراحل به اجرا در آمدن سقف وافل

مراحل به اجرا در آمدن سقف وافل

ساخت سقف وافل دارای مراحل مختلفی اجرایی است که در ادامه به آن‌ها آشنا می‌شوید:

مرحله اول: پایه‌گذاری یا زیرسازی

در این مرحله لازم است ابتدا اسکلت ابتدایی سازه بنا شود. برای بنا شدن اسکلت، لازم است حتما از لوله ها و قوطی‌ها و همچنین جک استفاده گردد. بعد از انجام این چند مورد لازم است قالب‌های وافل آماده سازی شود. مهندسان این مرحله را شاسی کشی نیز نام گذاری کردند.

مرحله دوم: چیدمان قالب وافل

در این مرحله با توجه به نقشه و معماری ساختمان و سازه، قالب‌ها برروی قوطی‌ها قرار می‌گیرند. در نتیجه بعد از چیدمان قالب‌ها، آرماتوربندی و میلگرد گذاری انجام می‌شود.

مرحله سوم: بتن ریزی و فونداسیون

در این مرحله قوانین مختلفی بر روی اجرای سازه وجود دارد. طبق آن قوانین، مهندس ناظر باید نظارت لازم را انجام دهد و مراحل بتن‌ریزی را با دقت زیرنظر بگیرد. زمانی که کنترل دو مرحله قبلی به اتمام رسید، حال وارد مرحله بتن‌ریزی و فونداسیون می‌شود.

مرحله چهارم: قالب برداری از سقف وافل

در این مرحله باید زمان مشخصی طی شود و بتن‌های قالب، سقت شود تا در نهایت قالب‌ها از سازه جداسازی شود. دقت در جداسازی قالب‌ها از بتن‌ها در این مرحله، بسیار مهم است. برای اجرای درست این مرحله و برداشتن قالب‌ها در بعضی از مواقع از روغن‌های گیاهی استفاده می‌شود.

مرحله پنجم: نازک کاری

در این مرحله بعد از اتمام مراحل قبل، نازک کاری انجام می شود. حال منظور از نازک کاری این است که تزئینات مختلف برای آن انجام می‌گردد. و با نورپردازی‌های مختلف و طرح‌های متنوع در جهت زیباسازی سقف وافل، اقدامات لازم انجام می‌شود.

انواع سقف وافل

انواع سقف وافل

به طور کلی سقف‌های وافل شامل دو نوع هستند: 1.سقف وافل یک‌طرفه 2.سقف وافل دوطرفه

سقف وافل یک طرفه

زمانی که نسبت طول به عرض دهانه سازه بیشتر از 2 مترباشد؛ از نوع یک طرفه استفاده می‌شود

و همچنین زمانی که طول دهانه کمتر از 9 متر باشد در این صورت نیز از سقف وافل یک‌طرفه استفاده می‌شود.

سقف وافل دوظرفه

در صورتی که نسبت طول به عرض دهانه سازه کمتر از 2 متر باشد؛ در این صورت از سقف وافل دو طرفه استفاده می‌شود.

و در صوتی که طول دهانه بیشتر از 9 متر باشد نیز از سقف وافل دو طرفه استفاده خواهد شد.

تفاوت سقف وافل یک طرفه و دو طرفه

سقف وافل یک طرفه و سقف وافل دو طرفه از چندین نظر با هم متفاوت هستند.

1.سقف وافل یک طرفه دارای طرح مستطیلی شکل است؛ در حالی که سقف وافل دو طرفه مربعی شکل می‌باشد.

2.هزینه کمتری در سقف وافل یک طرفه خرج می‌گردد. در صورتی که در سقف دوطرفه هزینه‌های بیشتری وجود دارد.

3.در سقف وافل یک طرفه میلگرد کمتری استفاده می‌شود؛ در صورتی که در سقف دوطرفه میلگرد بیشتری استفاده می‌گردد.

4.در سازه‌هایی که دهانه‌های بزرگتری دارند، بیشترین کاربرد سقف‌ها از نوع سقف وافل دو طرفه است.

کاربرد سقف وافل

کاربرد سقف وافل

کاربرد سقف وافل اکثرا در ساختمان‌هایی است که دارای ارتفاع بیش از 12 متر هستند. این امر به دلیل کاهش وزن سازه انجام می‌گردد. اجرا و به کار بردن سقف وافل در سازه‌ها به کاهش تعداد ستون‌ها و افزایش فاصله بین ستون‌ها کمک می‌کند.

بیشترین کاربرد سقف وافل در مکان‌ها یا ساختمان‌های زیر است:

1.بیمارستان‌ها

2.سوله‌های صنعتی

3.استخر سرپوشیده

4.هتل‌ها

5.کتابخانه‌ها

6.فرودگاه‌ها

7.متروها

این نکته را در نظر داشته باشید که می‌توانید از سقف وافل برای اسکلت‌های فلزی استفاده نمائید؛ زیرا اسکلت‌های فلزی دهانه بزرگ، برای به اجرا درآمدن سقف وافل بسیار مطلوب هستند وهزینه‌های به‌صرفه‌تری دارند.

نتیجه گیری

با توجه به مطالب فوق متوجه شدید که سقف وافل چیست و چه پیشینه یا تاریخچه‌ای دارد. همچنین مراحل به اجرا درآمدن این سقف را فراگرفتید و کاربردهای آن را مورد مطالعه قرار دادید. همچنین انواع سقف وافل را دانستید. از این رو، امیدواریم توانسته باشیم به اطلاعات شما عزیزان و همراهان سایت تعاونی مسکن جهاد کشاورزی افزوده باشیم.

به طور کلی سقف وافل یک سقف کاربردی و اقتصادی است که می‌توانید با توجه به قوانین اجرایی ذکر شده از آن در سازه‌های مختلف استفاده شود. همچنین توجه داشته باشید که شرکت تعاونی مسکن جهاد کشاورزی نیز در پروژه های در حال ساخت خود، با توجه به شرایط پروژه و قوانین اجرایی از سقف وافل استفاده کرده است.

در پایان به اطلاع شما عزیزان و همراهان می‌رسانیم که برای خانه دار شدن با تسهیلات و شرایط بسیار مناسب ( و گرفتن وام مسکن در رابطه با ساختمان خریداری شده )، می‌توانید به قسمت اداری شرکت مراجعه نمائید و شرایط را جویا شوید.
با تشکر از وقتی که برای مطالعه این مطلب قرار دادید.
گردآورنده: گروه نرم‌افزاری رامان صفرویک
تاریخ انتشار: 15 اسفند 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست