آشنایی با انواع دیوار حائل در ساختمان سازی

برای آشنایی با انواع دیوار حائل در ساختمان سازی لازم است با انواع دیوارهای حائل آشنا شویم و در عرصه دیوارسازی سازه‌ها آن را بررسی کنیم. دیوارهای حائل در حقیقت فضاهای مختلفی در ساختمان ایجاد می‌کنند. این دیوارها به عنوان حائل عمل می‌کنند. انتخاب نوع مناسب دیوار حائل در ساختمان‌سازی، یک فرآیند بسیار مهم است که تأثیر به‌سزایی بر کیفیت، استحکام و زیبایی ساختمان دارد. حال در این مقاله به بررسی انواع دیوارهای حائل می‌پردازیم.

سوالات متداول

۱. چگونه می‌توان نوع مناسب دیوار حائل را برای ساختمان انتخاب کنیم؟
۲.  دیوارهای حائل را به چه صورت ساخته می‌شوند؟
۳. آیا مصرف انرژی در انواع دیوار حائل، نقشی در انتخاب آن ایفا می‌کند؟
۴. چه عواملی باید در انتخاب دیوار حائل در هنگام بروز زلزله و بلایای طبیعی مورد توجه قرار گیرد؟

دیوار حائل در ساختمان سازی

دیوار حائل در ساختمان سازی نقش بسیار مهمی در ایجاد استحکام و سازگاری با انواع بارهای وارده به یک سازه یا ساختمان دارند. از این رو، وجود این دیوارها در یک ساختمان ضروری و بسیار مهم می‌باشد. همچنین طریقه اجرا و ساخت این دیوارها نیز یک موضوع مهم و اساسی در حوزه ساختمان سازی است.

انواع دیوار حائل در ساختمان سازی

همانطور که به نقش بسیار مهم و اساسی این دیوارها در ساختمان سازی اشاره کردیم. در این بخش، انواع آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. این دیوارها، دارای چهار نوع اصلی هستند.

1.دیوارهای حائل بتنی

دیوارهای سازه ای بتنی

دیوارهای حائل بتنی، از بتن ساخته شده‌اند و برای ایجاد استحکام و پایداری در ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. آن‌ها می‌توانند به خوبی با بارهای ساختمانی سازگاری و تناسب داشته باشند.
آیا از مزایا و معایب این دیوارهای حائل اطلاع دارید؟ برای دانستن این موارد مطلب زیر را مطالعه نمائید.

مزایا:

مزایا این دیوار به قرار زیر است:

  • میزان مقاومت بتن:  دیوارهای حائل بتنی معمولاً بسیار مقاوم و مستحکم هستند و می‌توانند با شرایط آب و هوایی مختلفی مانند باد، باران، و زلزله سازگاری و تناسب داشته باشند و به حفظ و سلامت یک ساختمان کمک کنند.
  • بازدهی متراژ زمین: برای ایجاد دیوارهای حائل بتنی، نیاز به فضای زیادی بر روی زمین نیست و می‌توان از فضای کم نیز برای اجرای این دیوار استفاده کرد.
  • عایق بودن: دیوارهای حائل بتنی معمولاً دارای خواص عایقی بسیار مطلوبی هستند و می‌توانند صداها و حرارت را کنترل کنند و از نفوذ آن‌ها به داخل ساختمان جلوگیری نمایند.
معایب:

علاوه بر مزایا، این دیوارها معایبی دارند که عبارتند از:

  • میزان وزن و سنگینی بتن: طبیعت بتن به خودی خود سنگین است که این ویژگی ممکن است، منجر به مشکلات زیادی در حمل و نقل، جابجایی و همچنین اجرای ساختارهای بتنی شود.
  • زمان بندی اجرا:  ساخت دیوارهای حائل بتنی ممکن است زمان‌بر باشد و زمان زیادی صرف اجرا و ساخت آن گردد. همچنین ممکن است نیاز به وقفه های پیاپی در روند اجرا، برای خشک شدن داشته باشد.
  • استحکام متغیر در انواع بتن‌ها: برخی از انواع بتن‌ها ممکن است در برابر عوامل مختلفی مانند استحکام پائین، نیاز به تقویت‌های اضافی در روند اجرا و ساخت داشته باشند.

2.دیوارهای سازه ای سنگی

دیوارهای سازه ای سنگی

این دیوارها از سنگ ساخته شده اند و علاوه بر زیبایی و جذابیت، به منظور ایجاد استحکام و مقاومت در ساختمان تاثیرات بسیار مثبتی دارند. این نوع دیوارهای حائل نیز دارای معایب و مزایا خاص خود هستند که آن را بررسی خواهیم کرد.

مزایا:

مزیت‌های خوب این دیوار شامل موراد زیر است:

  • مقاومت و پایداری:  دیوارهای حائل سنگی بسیار مقاوم و با دوام هستند. این مقاومت می‌تواند تحمل شرایط مختلف آب و هوایی باشد تا مقابله با فشار و ضربه‌های خارجی.
  • میزان سازگاری با طبیعت: سنگ‌های طبیعی برروی سطح زمین و از دل کوه‌ها به وجود آمده‌اند و سازگاری بالایی با محیط زیست خود دارند و به عنوان عایق طبیعی در سازه ها عمل می‌کنند.
  • ایجاد زیبایی و جذابیت:  دیوارهای حائل سنگی از نظر ظاهری، بسیار زیبا و جذاب هستند و به زیبایی و شکوه‌مندی یک فضا و سازه کمک می‌کنند.
معایب:

مزایای خوب این دیوار نشان‌دهنده کارایی بالای آن است، اما این دیوار معایبی نیز دارد.

  • میزان وزن دیوار: دیوارهای حائل سنگی به دلیل وزن بالا و حجم زیادی که دارند، ممکن است نیاز به سازه‌های پایه‌ای محکم داشته باشند و فضا را محدود کنند. در حقییقت استفاده از این نوع سازه یک نوع محدودیت است.
  • نیاز به مواظبت و نگهداری: سنگ‌های طبیعی با توجه به طبیعی بودنشان نیاز به مراقبت و نگهداری منظم دارند تا از فرسودگی، سایش و خرابی جلوگیری شود.
  • هزینه و مخارج بالا: ساخت و نصب دیوارهای حائل سنگی ممکن است هزینه بالایی داشته باشد و نیاز به نیروی کار ماهر نیز داشته باشد؛ زیرا هر شخص مبتدی نمی تواند آن‌ها را نصب نماید.

به طور کلی استفاده از این نوع دیوار حائل در ساختمان سازی کمتر از مابقی دیوارهاست.

3.دیوارهای حائل فولادی

دیوارهای سازه ای فولادی

این دیوارها از آلیاژ فولاد ساخته شده‌اند و با استفاده از قاب‌های فولادی و روکش‌های مناسب آن برای تحمل بارهای مختلف ساختمانی به کار برده می شوند. این دیوارها دارای مزایا و معایبی هستند که در این قسمت به آن‌ها می‌پردازیم:

مزایا:

دیوارهای سحائل فولادی دارای مزیت های خوبی هستند که عبارتند از:

  • مقاومت در برابر لرزش‌های شدید: به دلیل پیوستگی و شکل‌پذیری بالا، دیوارهای فولادی مقاومت لرزه‌ای فراوانی دارند و احتمال تخریب کمتری در زمان وقوع زلزله‌های شدید دارند.
  • سرعت اجرا بالا: نصب و ساخت دیوارهای فولادی به دلیل استفاده از قطعات پیش‌ساخته و اتصالات سریع با سرعت بالای اجرا می‌شود.
معایب:

علاوه بر مزیت های خوب این دیوارها، معایبی نیز در آن‌ها دیده شده است:

  • حساسیت به آتش: دیوارهای فولادی درمقابل آتش حساس هستند و ممکن است در مواجهه با آتش آسیب ببینند.
  • نیاز به مراقبت در شرایط جوی: این دیوارها در برابر شرایط جوی حساس هستند و ممکن است در برخی شرایط آب و هوایی مشکلاتی به بار آورند.

4.دیوارهای حائل بلوکی

دیوارهای سازه ای بتنی

این دیوارها از بلوک‌هایی ساخته می‌شود که جنس آن‌ها از مصالح ساختمانی مختلفی مانند بتن، آجر یا سیمان می‌باشد.  آن‌ها معمولاً به صورت عمودی در ساختمان قرار می‌گیرند و می‌توانند بارهای جانبی و عمودی یک سازه را تحمل کنند. دیوارهای حائل بلوکی نیز دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هستند که در ادامه خواهیم گفت.

مزایا:

مهم‌ترین مزیت‌های دیوارهای حائل بلوکی شامل موارد زیر است.

  • قیمت مناسب: بلوک‌های سیمانی از مصالح ساختمانی اقتصادی و مقرون به صرفه هستند و هزینه‌های ساخت را کاهش می‌دهند.
  • نصب راحت و سریع: به دلیل اندازه و وزن آن‌ها، نصب بلوک‌های سیمانی به سرعت انجام می‌شود.
  • عایق صوتی: بلوک‌های سیمانی عایق صوتی بسیار خوبی هستند. در نتیجه به کاهش صداهای محیط و انتقال آن‌ها به محیط اطراف کمک شایانی می‌کنند.
معایب:

معایب دیوارهای حائل بلوکی به قرار زیر است:

  • محدودیت ارتفاع: برای ارتفاع‌های بلندتر از ۳ متر، استفاده از بلوک‌های سیمانی به دلیل ضعف مقاومت و استحکام سازه پیشنهاد نمی‌شود و استفاده از آن ریسک بسیار بالایی دارد.
  • ضایعات زیاد: در زمان حمل و نقل و جابجایی و همچنین ساخت و اجرای دیوارها یا سقف‌ها، بلوک‌های سیمانی ممکن است ضایعات زیادی را ایجاد کنند.

نتیجه گیری

دیوارهای حائل، بسیار مهمی در مهندسی عمران  هستند که برای نگهداری و مراقبت از خاک یا مواد در سطح شیب‌دار یا عمودی به کار برده می‌شوند. انواع مختلفی از دیوارهای حائل وجود دارد که در این مطلب سعی کردیم به آن بپردازیم. دیوارهای سازه ای ساختمانی، علاوه بر مهندسی عمران و ساختمان سازی، امروزه در معماری پایدار نیز تقش مهمی ایفا کرده است. از این رو استفاده از نکات مهم در روند اجرایی و ساخت سازه های مختلف و همچنین به کار بردن مواد و مصالح ساختمانی مرغوب و با کیفیت اهمیت به سزایی نسبت به قبل یافته است. امیدواریم توانسته باشیم به اطلاعات شما عزیزان در این زمینه بیافزاییم

تعاونی مسکن جهاد کشاورزی
گردآورنده: تیم نرم‌افزاری رامان صفرویک
تاریخ انتشار: 22 اسفند 1402

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست