امروزه در مراحل مختلف ساختمان‌سازی از دیوارها و سقف‌های مختلفی استفاده می‌گردد. از جمله سقف‌هایی که می‌توان در این فرآیند استفاده نمود، سقف وافل و سقف تیرچه و بلوک است که در این مطلب می‌خواهیم سقف تیرچه و بلوک را به طور کامل برایتان شرح داده و از مزایا و معایب آن برای شما همراهان عزیز بگوییم. به طور کلی هدف ما آشنایی با تیرچه و بلوک و کاربرد آن در ساختمان سازی است. در شرکت تعاونی کارکنان جهاد کشاورزی استان اصفهان ما همواره در تلاشیم از بهترین متریال و مصالح ساختمانی در مراحل مختلف ساخت و ساز استفاده نماییم. از این رو مفتخریم با کسب نشان‌های مختلف در امر ساختمان سازی در کشور عزیزمان ایران، برای کارکنان جهاد کشاورزی بهترین و مستحکم‌ترین ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها را با شرایط ویژه و مناسب و در خور کارکنان زحمت‌‌کش جهاد کشاورزی ارائه دهیم و هم‌اکنون نیز در حال ساخت پروژه‌های باران، سپهر و تابان هستیم. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.

سقف تیرچه و بلوک

سقف تیرچه و بلوک

سقف تیرچه و بلوک یکی از انواع سقف هایی است که در ساخت و ساز یک سازه استفاده می‌گردد. نام‌گذاری این سقف به دلیل این است که در اجرای آن از بلوک‌های بتنی و تیرچه‌ها استفاده می‌گردد. تیرچه‌های موجود در این سقف، به عنوان تیر فرعی هستند و بلوک‌ها برای پر کردن فضاهای خالی بین تیرچه‌ها استفاده می‌شوند. این سقف در حقیقت جزئی از سقف دال یک طرفه است.که بارهای مرده دارد. برای کاهش دادن یا کم کردن بارهای مرده این سقف از بلوک استفاده می‌شود، بلوک ها در حقیقت با فوم وآجر یا سفال پر شده ‌ند. تیرچه‌هایی که استفاده می‌گردد، دارای انواع مختلفی است. این تیرچه ها دو نوع دارند، یک مدل آن بتنی است و مدل دیگر از جنس فولاد می‌باشد. همچنین می‌توان از انواع سفال‌ها در سفال‌های بلوک استفاده کرد. فوم‌هایی که از آن‌ها صحبت شد، نیز از جنس پلی استایرن هستند.

سوال مهمی که در اینجا پیش می‌آید اینست که “بلوک‌های پرشده با فوم امروزه بیشتر استفاده می‌گردد یا بلوک های پرشده با سفال؟”  جواب درست فوم است. زیرا سفال از لحاظ وزنی، وزن بیشتری نسبت به سفال دارد و امروزه به دلیل زلزله‌های متعدد و قرارگیری ایران بر روی یک گسل بزرگ، برای کاهش خسارات و تلفات ناشی از زمین لرزه، لازم است وزن ساختمان کم باشد و از این رو، بهتر است از بلوک‌هایی استفاده گردد که وزن کمتری دارند.علاوه بر وزن کم بلوک‌های فومی، کاهش صایعات مصالح ساختمانی و صرفه‌جویی در زمان اجرای سقف نیز دو ویژگی و فواید مورد استفاده از این بلوک فومی است. در تیرچه‌ها از مقداری فولاد استفاده می‌شود تا بتواند وزن بتن پوششی را تحمل کند و سقف را محکم نماید. میزان حجم استفاده شده بتن نیز باید به مقدار کم و لازم باشد؛ زیرا کاربرد بیش از اندازه آن، وزن سازه را افزایش داده و تعادل بارهای وارده بر روی سازه را به هم می‌زند. از این رو با استفاده از بتن، به میزان مناسب میزان بارهای مرده سقف نیز کاهش می‌یابد.

نحوه اجرای سقف تیرچه و بلوک

مرحله اول: کفی کشی یا شاسی کشی قالب تیرهای فرعی سقف

گام اول کفی کشی است تا زیرساز این سقف به درستی اجرا گردد

مرحله دوم نصب قالب تیرهای سقف

بعد از اتمام مرحله اول و زیرسازی سقف تیرچه و بلوک، حال به دنبال نصب آن‌ها هستیم. ابتدا قالب ها قرار داده می‌شود و بعد از آن، تراز می‌گیریم که یکد‌ست و صاف باشد

مرحله سوم: آرماتوربندی تیرها

در این مرحله لازم است آرماتوربندی انجام گردد تا زیر ساز مرحله بعدی باشد.

مرحله چهارم: بلوک‌گذاری بر روی سقف

در این مرحله نیاز است تا ارتفاع قالب آویز تیر را به دست بیاوریم که باید اندازه ارتفاع تیر را از ضخامت سقف کم کنید و در این صورت ارتفاع بدست می‌آید.

مزایا سقف تیرچه و بلوک

مزایا سقف تیرچه و بلوک

سقف تیرچه و بلوک در ساختمان‌سازی امروزی یکی از پرفروش‌ترین مصالح ساختمانی است. همچنین یکی از سقف‌های محبوب در روند ساخت و ساز محسوب می‌شود. مزایا سقف تیرچه و بلوک عبارتند از:

1.وزن کمی دارند و به استحکام سازه کمک می‌کنند.

2.در برابر گرما و سرما از سازه محفاظت می‌کنند.

3.عایق حرارتی و صوتی ساختمان هستند

4.سطح این سقف صاف و یک‌دست می‌باشد

5.فولاد کمی در تیرچه و بلوک استفاده می‌گردد و از این رو مقرون به صرفه است

6.تیرچه و بلوک ها به صورت به هم چسبیده به محل ساخت و ساز ارسال می‌گردد و از این رو نیاز به افراد بیشتر جهت حمل و نقل با وصل کردن آن‌ها نیست. در این صورت از نیرو انسانی کمتری استفاده می‌گردد.

7.به دلیل سطح صاف و یک دستی که دارد، از بارهای مرده سقف کم می‌کند

8.وزن کمی دارد و در این صورت به آسانی می توان آن را نصب نمود.

9.تیرچه ها و بلوک ها از قبل ساخته شده اند درنتیجه سرعت نصب و انجام کار نیز بیشتر خواهد شد

10.صرفه جویی در میزان استفاده از بتن که باعث محبوبیت بالای آن شده است

معایب سقف تیرچه و بلوک

با توجه به مزایای بسیار خوب سقف تیرچه و بلوکف این سقف، معایبی نیز دارد که شامل موارد زیر است.

1.در هنگام آتش سوزی و سوختن، فوم های سقف مواد سمی منتشر می‌کند و برای ساکنان ساختمان موردنظر مناسب نیستند.

2.در دهانه‌هایی که بیش از 8 متر هستند، این سقف محدودیت اجرا دارد.

3.درزهایی در بین تیرچه و بلوک‌های این سقف وجود دارد که به مرور زمان ممکن است ترک برداشته و دچار شکستگی گردد.

4.تیرچه‌های فولادی استفاده شده در این سقف نازک هستند و میزان مقاومت آن‌ها در برابر زمین لرزه را کمتر خواهند کرد.

5.امکان فرونشست در تیرچه و بلوک‌ها هست که ساخت دوباره آن  مستلزم هزینه و زمان بسیار زیادی است

6.سقف تیرچه و بلوک فقط برای سقف‌های تخت قابل اجراست و برای سقف‌های منحنی اصلا نمی‌توان استفاده نمود.

معایب سقف تیرچه و بلوک

نتیجه گیری

با توجه به مواردی که گفته شد می‌توان گفت ابتدا باید نقشه ساختمان خود را با یک معمار یا طراح در میان بگذارید تا نقشه خانه شما بررسی و تجزیه و تحلیل گردد. بعد از آن،  مرحله‌ی خرید مصالح است که باید از مرغوب ترین مصالح ساختمانی استفاده گردد. همچنین برای انتخاب هر مصالحی ابتدا بودجه بندی خود و بعد از آن امکانات پروژه و میزان استفاده از مصالح در ساختمان سازی را مدنظر قرار دهید.همچنین لازم است با یک مهندس عمران در این زمینه مشورت کنید و از افراد زبده و باتجربه در روند اجرایی ساخت و ساز استفاده نمائید. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم حتما از مصالح مرغوب در این زمنیه استفاده کنید و برای هر هزینه خود برنامه‌ریزی داشته باشید و فکر شده عمل نمائید. همچنین کاری کنید که میزان ضایعات و پرتی محصولات یا متریال‌های ساختمانی شما به کمترین درصد خود برسد.
از اینکه تا انتها همراهمان بودید، صمیمانه متشکریم.
شرکت تعاونی مسکن کارکنان جهاد کشاورزی
گردآونده: بهار طاهری و سید حامد موسوی از تیم رامان صفرویک
تاریخ انتشار: 15 فروردین 1403

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

فهرست